vineri, 7 iunie 2013

Cercetare Rolul familiei in dezvoltarea afectiva a adolescentului ( practica....si pt restul colegilor)



Fundamente Teoretice

1.1.       Adolescenţa – Definire şi caracteristici. Stadialitatea

Considerată metaforic “vârsta de aur”, ”vârsta oglinzii”, etimologic cuvântul adolescenţă provine din limba latină în care “adolesco-ere” înseamnă a creşte, a căpăta putere, a se maturiza.
            Majoritatea specialiştilor subdivizează adolescenţa în trei etape:
- preadolescenţa (11-14 ani) - familia şi ambianţa îl consideră pe adolescent când copil, când tânăr, ambiguitate care îi crează anxietate, irascibilitate şi chiar ostilitate
-adolescenţa propriu-zisă (14-19 ani) - perioadă în care îşi diversifică aptitudinile, îmbogăţirea cunoştinţelor, căpătând drepturi şi obligaţii civice prin majorat.
- adolescenţa prelungită (19-25 de ani) - etapă caracterizată prin câştigarea independenţei intr-o măsură mai mare de către tineri.

1.2.       Rolul familiei

            Adolescentul trăieşte într-o lume plină de tensiuni, de schimbări socio-economice şi este în plină evoluţie. Familia este importantă pentru că facilitează socializarea tânărului, în familie tânărul găsind repere şi modele care îi dimensionează structurile flexibile şi stabile ale personalităţii.
            Sarcinile sociale ale familiei rămân aceleaşi, de a a ajuta tânărul în achiziţia normelor, valorilor şi deprinderilor necesare dezvoltării sale ca individ apartenent a unei societăţi. În perioada adolescenţei are loc reconstituirea pe fundamente noi ale personalităţii, pe achiziţia de roluri dobândite şi statuturi sociale în cadrul familiei şi a grupului de prieteni.
            În această perioadă se realizează autoeducarea şi dorinţa de perfecţionare ca revers a dorinţei de independenţe. Sub aspect afectiv, în adolescenţă se manifestă cea mai evidentă transformare, în care apar accente pasionale (iubire, ura, gelozie etc.). După P. Osterrieth (1973) familia îi livrează copilului sentimentul de siguranţă care îi permite să se emancipeze şi să îşi dezvolte personalitatea. Sentimentul de siguranţă se instaurează şi se menţine în următoarele condiţii: protecţia de pericole şi agresiunile pe care le poate provoca ambianţa ( naturală şi socială), satisfacerea  trebuinţelor bazale ( A. Maslow, 1999) fiziologice şi de securitate, de dragoste, de apartenenţă, de respect şi de recunoaştere, de a fi acceptat ca membru a familiei, de a fi iubit.
Aceste condiţii se pot realiza doar într-un mediu echilibrat şi afectuos, care asigură funcţiile de securizare afectivă şi se prezintă ca factor socializator şi individualizator.
Statutul familiei care prezintă semnale îngrijorătoare de degradare calitativă, de diminuarea rolului educativ ca urmare a instabilităţii cuplului.
            Erikson a caracterizat adolescenţa ca o perioadă critică în îndelungatul proces de formare a identităţii. Criza de identitate este caracterizată prin întrebarea "cine sunt eu?" şi căutarea permanentă a răspunsului. Mama şi femeia urmează să posede cele mai diverse calităţi precum: altruismul, căldura, înţelegerea şi angajarea socială. Mama este sursa experienţelor de comunicare, oferă suport afectiv, deşi rorlul ei în organizarea existenţei materiale nu poate fi neglijat.
            Dezvoltarea socială a adolescentului beneficiază mult de un tată accesibil,atent, de nădejde care îi insuflă un sentiment de încredere şi siguranţă. Importanţa tatălui se manifestă în suport fizic şi financiar completat pe sentimentul de grijă şi afectivitate.
În familiile în care tatăl este prezent şi responsabil, copii sunt mult mai siguri şi mai veseli, au mai puţine conflicte cu semenii. Ei îndrumă copii să studieze materii mai grele şi le cultivă abilităţi tehnice.
La adolescenţi lipsa părinţilor le provoacă stări emoţionale şi dificile, îndepărtarea şi refugiul în relaţia cu prietenii, profesorii, preocupări în diverse domenii. Alţii se apropie de părintele rămas, pe care îl tratează drept egal sau confident însă nu toţi adolescenţii se adaptează în lipsa părinţilor.

1.3.      Familia şi modelele educaţionale

Una dintre cele mai importante funcţii ale familiei constă în educarea şi formarea tinerilor în vederea integrării lor optime în viaţa şi activitatea socială. Aici, în cadrul grupului familial, părinţii exercită, direct sau indirect, influenţe educaţional-formative asupra propriilor lor copii. Cuplul conjugal, prin întreg sistemul său de acte comportamentale, constituie un veritabil model social care, fiind de altfel primul în ordinea influenţelor din partea modelelor sociale existente, are o influenţă hotărâtoare asupra copiilor privind formarea concepţiei lor despre viaţă, a modului de comportare şi relaţionare în raport cu diferite norme şi valori sociale.
Pe de altă parte, părinţii exercită influenţe educaţional-modelatorii în cadrul familiei şi în mod direct, în baza unei anumite strategii educaţionale, folosind mai mult sau mai puţin sistematic şi organizat anumite metode şi tehnici educaţionale.

1.4.      Forme de manifestare a tulburărilor de comportament

Tulburările de comportament prezintă mai multe forme de manifestări: fugă, vagabondaj, minciuna, comportamente instabile (hiperemotivitate, negativism, agresivitate), furt, reacţii afective instabile.
Frustrarea afectivă din familie influenţează calitatea relaţiilor sexuale ale adolescentelor, în funcţie de structura personalităţii acestora.
In familie apare, prin urmare, din cauza nesatisfacerii adecvate a nevoii de afectivitate a unei persoane, în cadrul relaţiilor intrafamiliale, în special al celor parentale.

1.5.      Educaţia şi integrarea socială

Factorii generali utilizaţi pentru a ţine cont de influenţa cadrului familial asupra achiziţiei de către copil a atitudinilor conforme cu aşteptărilor sunt de natură esenţial psihologică. Este vorba despre constituirea unei personalităţi în reacţie la solicitările parentale. Variabilele reţinute in evaluarea reuşitei educative sunt considerate în măsurarea relaţiei între integrare socială şi devianţă: mărimea familiei, serviciul mamei, gradul de atenţie al părinţilor, nivelul de afecţiune, frecventarea instituţiilor de cultură, conştiinciozitatea şcolară, participarea la asociaţii sau mişcări de tineret etc.







Metodologia cercetării

În cercetarea realizată am aplicat un interviu şi metoda observaţiei. Acestea au fost aplicate în perioada 06.05. – 25.05.2013 în cadrul grupului personal de cunoştinţe a studentelor: Avram Rodica şi Soroiu Iulia.
Au fost implicaţi în cercetare un număr de 30 de adolescenţi din mediul urban cât şi din mediul rural.
Vârstele adolescenţilor intervievaţi sunt cuprinse între 15 şi 19 ani.
Cercetarea efectuată urmăreşte să identifice rolul familiei în afectivitatea adolescentului.
Interviul l-am utilizat pentru a identifica particularităţile specifice fiecărui tânăr privind dezvoltarea afectivităţii, nivelul expectanţelor şi relaţia cu familia.

Obiectivele cercetării

Am arătat în prezentarea teoriilor studiate, faptul că afectivitatea joacă un rol deosebit de important în dezvoltarea adolescentului. În cadrul cercetării practice am abordat dezvoltarea afectivă din perspectiva asocierii cu cel mai important factor purtător de educaţie: familia.

Ipotezele cercetării

Ca punct de plecare în demararea cercetării, am pornit de la premisa că echilibrul emoţional al adolescentului este influenţat de calitatea mediului familial cu toate componentele pe care acesta le presupune; ne întrebăm ce influenţă are în dezvoltarea personalităţii tânărului familia, sub aspectul său structural şi moral. Adolescenţii care fac parte dintr-o familie dezorganizată, în care etilismul reprezintă o componentă principală a vieţii cotidiene se simt mai puţin apreciaţi şi valorizaţi de către părinţi.
Totalitatea manifestărilor afective dezvoltate în cadrul relaţiei părinte - copil sunt regăsite în formula generică de “ataşament”. Ne-am propus să investigăm în ce măsură calitatea ataşamentului din familie, corelat cu mediul socio-educaţional (incluzând aici şi sistemul de sancţiuni şi recompense practicat în familie), se conturează într-un pattern comportamental şi atitudinal ce determină nivelul motivaţional şi expectativ al tânărului.
Tehnici, metode şi mijloace folosite în cadrul cercetării

Ca tehnici de lucru am folosit interviul si observaţia ştiinţifică. Cele doua  tehnici au vizat obţinerea unui răspuns viabil, realist, pe tema relatiei dintre adolescent si familie.

Interviul

            Interviul reflectă şi semnifică una din cele mai caracteristice activităţi umane – comunicarea, convorbirea, “discuţia liberă” sau transmiterea verbală a unor informaţii între oameni, relaţia specifică omului de a întreba şi de a primi răspunsuri. Interviul nu este însă numai o simplă discuţie “în doi”, ci şi o tehnică de investigare ştiinţifică, aplicată de echipe pentru cunoaşterea ştiinţifică şi “interdisciplinară” a unui fenomen sau domeniu social, caz în care “discuţia în doi” se integrează unui ansamblu de mijloace de culegere a datelor.

















ANEXA
Numele si prenumele;
Varsta;
Locul nasterii;
Cu cine locuiesti?
Ce studii au părinţii tăi / tutorele / persoanele cu care locuieşti? *
Câţi membri are familia ta? 
Locuiesti in: 
            Mediul urban/rural
Până la ce nivel vrei să-ţi continui studiile?
În familia ta se consumă alcool?
            Nu/doar mama/doar tata/da ambii
Se consuma in familia ta alcool:
            Zilnic/ocazional
În familia ta se fumează?
În familia ta se consumă substanţe cu efect psihotic (droguri)? *
Tu consumi alcool?
Fumezi?
Consumi substanţe cu efect psihotic (droguri)?







INTERPRETAREA DATELOR
INTERPRETAREA CANTITATIVĂ A DATELOR


            Rezultatele cantitative obţinute în urma cercetării sunt prezentate în graficele următoare, pentru a oferi o imagine clară, de ansamblu.
Dupa cum arata si graficul, aproximativ 23% din adolescenti locuiesc cu ambii parinti.

                       Cu unul din parinti        Cu ambii parinti     Cu altcineva



           


            Adolescenţii provin din familii al căror nivel minim de studii este gimnazial, ponderea cea mai mare având-o studiile medii, referindu-ne aici la ambele medii de provenienţă (urban şi rural).

                   Gimnazial                Liceal                  Superior


            Gradul de maturizare al adolescentului, în sensul identificării şi stabilirii unui plan de viitor ca premisă a dobândirii sentimentului de împlinire şi satisfacţie profesională şi personală, exprimă nivelul motivaţional şi expectaţional al tânărului.
La modul general, tinerii evaluaţi şi-au exprimat opţiunea cu privire la nivelul dorit de studii, expectanţele înalte fiind determinate fie de suportul şi modelul pozitiv oferit de familie, fie de dorinţa de evadare dintr-un climat familial dizarmonic, conflictual, în care primează dificultăţile materiale şi un nivel scăzut de trai.


                 Liceal          Facultate   Master     Doctorat
In aceasta cercetare ne referim la etilismul prezent in familie, atat la parinti cat si la adolescenti. Consumul de alcool joacă un rol important în dezorganizarea mediului familial şi dezvoltarea adolescentului.



              Ambii  parinti                Nu                Doar tata                                                 Da,zilnic       Nu                 Ocazional





            Am tratat fumatul din perspectiva integrării sociale în grupul de prieteni (gaşcă), fie ca modalitate de dobândire a sentimentului de apartenenţă la grup (normă socială a grupului), fie ca expresie a “teribilismului” şi a imitării comportamentului de adult.

 
                   Da                                 Nu                                                                        Da                Nu                  Ocazional




Referitor la rezultatele cercetarii privind consumul de droguri, ne mentinem rezervati in a considera valid rezultatul obtinut din raspunsurile adolescentilor.

                    Da             Nu                                    Am incercat






Concluziile cercetării

            În urma cercetării am ajuns la concluzia că  o buna dezvoltare a afectivitatii si speranta pentru o viaţă mai bună este strâns legată de mediul familial şi de relaţia cu şcoala, tinerii care au condiţii să înveţe, care au o relaţie bună cu părinţii sunt mult mai optimişti în raport cu propriul lor viitor. Familia are un important rol în dezvolarea afectivităţii la adolescent, mai benefic sau mai rău, aici fac referire la familiile a căror dependenţe pun amprenta asupra dezvoltării afective a tânărului. Adolescenţii cu o dezvoltare afectivă situata în limitele normalităţii sunt cei care au un mediu familial stabil, au condiţii optime pentru a se dezvolta social şi profesional. Părinţii din mediul rural sunt totuşi mai mult ancoraţi în tradiţie şi prezintă o rezistenţă mai mare la schimbare. În ambele medii de habitaţie este tot mai des întâlnită ideea şi acţiunea plecării la munca în străinătate. Astfel, adolescenţii se confruntă cu schimbări în structura familiei lor,schimbări ce îi bulversează şi le redimensionează dezvoltarea afectivităţii şi personalităţii.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu